Over mij

Mijn foto
Ik wil mijn werk graag goed doen. Kwaliteit van zorg toetsen aan het naleven van regels heeft misschien voordelen omdat je dan iets hebt om te 'meten'. Maar in mijn dagelijks werk loop ik in toenemende mate aan tegen het gevaar ervan: dat aan het eind van de rit het enige dat werkelijk telt de belangen van de zorgverlener zelf zijn. En wat is dan nog 'goed doen'? Vragen hierbij en ideeēn hierover genoeg - lees maar.

woensdag 12 januari 2011

waanzin op de wadden...

Ik mailde vanmiddag wat heen en weer met een voormalige klant uit onze praktijk.
Ze is een 'echte' eilander.
Ze begrijpt niets van het besluit dat vrouwen niet meer thuis mogen bevallen op Terschelling of op Vlieland.
Haar moeder, die op Terschelling woont, begrijpt er ook niets van. Naar haar weten is er de afgelopen veertig jaar nog geen moeder of kind in de problemen gekomen als gevolg van de afstand tot de wal.
Nou heb ik dit natuurlijk zelf niet onderzocht en dus onvoldoende kennis van zaken.


Maar wat ik wél weet is dat er geen enkele aanwijzing is dat een toename van het aantal poliklinische bevallingen landelijk gaat leiden tot een daling van de baby-sterfte.


Én wat ik wel weet, is dat er door mensen op de eilanden grote waarde wordt gehecht aan het 'eilander' zijn.


Toch lees ik tot dusver weinig verzet. 'Het is niet anders', zag ik op de voorkant van de Telegraaf...


Het is WEL anders!
Eind vorig jaar nog heeft het Europese Hof voor de mensenrechten bepaald, dat vrouwen de mogelijkheid moeten hebben om thuis te bevallen. Zorgverleners moeten dit faciliteren.
Dat betekent heel wat anders dan met drol-redeneringen aankomen om zich er onderuit te draaien. Het woord 'veiligheid' is een prachtige om iedereen die protesteert mee de mond te snoeren.


Wat is hier aan de hand? Wat is de reden dat vrouwen en masse onder druk worden gezet om in een ziekenhuis te bevallen?


Hoe kan het bestaan dat het klimaat in Nederland zó is geworden dat het gros van de zorgverleners zich laat intimideren door politici en vice versa?
Hoe kan het zijn dat 'veiligheid' een dusdanig toverwoord is geworden en medici dermate gezaghebbend, dat 'leken' zich braaf naar de wal gaan laten vervoeren omwille van de 'veiligheid'?


Terwijl dat pure, grote, volstrekte KOLDER is?


Wat is hier aan de hand?
Gaat het over geld? Gaat het over macht? Gaat het over mannen versus vrouwen? Wie het weet, mag het zeggen, maar een troebel watertje is het!


Wat kunnen vrouwen hier tegen doen?
Om te beginnen: als je van je stuk bent, of toch even twijfelt....zou er dan toch iets in zitten?....zie ik iets over het hoofd? - is wat ik wil zeggen: je zou het haast gaan denken hè. Maar vervolgens - heb ik er een groot vertrouwen in dat veel vrouwen 'ergens' ook 'weten' dat het niet waar kan zijn, dat er iets niet klopt, alleen het is zo moeilijk om aan te geven Wat precies niet klopt. En bovendien word je als vrouw geraakt op je kwetsbaarste stuk - het welzijn van je ongeboren kind.


Er moet wél iets gebeuren.
We kunnen rechtop gaan staan en 'NEE' zeggen. Nee, hiermee zijn we niet akkoord. Nee, we gaan wat doen in plaats van in onmacht weg te zakken.


Aan elke vrouw op Terschelling of Vlieland die op het eiland had willen bevallen en nu niet meer 'mag':
Je rechten worden om oneigenlijke redenen geschonden. Er is geen enkel bewijs dat dit in jouw belang is of in dat van je kind. In wiens belang het wel is weet ik niet goed, maar: 
Wat er in mijn macht ligt is om te beginnen wat mijn eigen handen kunnen doen en dus; bel of mail me als je een vroedvrouw zoekt die het prima vindt als jij thuis wil bevallen. 
We gaan een oplossing vinden!



2 opmerkingen:

  1. Straks gaan er alleen nog maar mensen dood op de eilanden... wordt er niemand meer geboren.. geen echte Terschellingers meer.. Ik hoop dat er een vloedgolf komt van vrouwen die opstaan en die zeggen; "No more. Genoeg. Ik laat geen vreemdeling bepalen waar en wanneer en met wie ik moet bevallen. Ik bewaak en bescherm deze belangrijke gebeurtenis uit mijn leven en dat van mijn kind. Ik informeer mij terdege, ken mijn rechten via de WGBO en leef gezond. Ik kies en niemand anders. Dat is mijn geboorterecht." En wat zou het geweldig zijn als de vroedvrouwen op het eiland glimlachen en doorgaan met hun werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. de oplossing voor vrouwen die wel thuis willen bevallen stond al eerder op de knov site.
    Januari


    Europees Hof: vrouw moet keuze hebben om thuis te bevallen
    06-01-2011


    --------------------------------------------------------------------------------

    Het Europese Hof voor de Rechten van de Mens heeft op 14 december de uitspraak gedaan dat een zwangere vrouw zelf mag bepalen of zij thuis wil bevallen of niet. Dit zogenaamde home birth arrest is bindend voor nationale regeringen van de EU. Deze mogen niet in de weg staan dat een 'health professional' de vrouw desgewenst begeleidt bij de thuisbevalling.

    De uitspraak komt na een proces dat een Hongaarse vrouw had aangespannen. Zij had geclaimd dat zij niet voldoende hulp van medische professionals kreeg, omdat deze moesten vrezen voor vervolging.

    Het Europese Hof baseert het home birth arrest op artikel 8, het recht op eerbiediging van privéleven, familile- en gezinsleven.

    De Hongaarse wetgeving verbiedt overigens op geen enkel wijze de thuisbevalling, maar wel de ondersteuning van een medisch professional wanneer mogelijk risico’s aanwezig zijn. Door dit laatste is nu door het Europese Hof een streep gehaald. Iedere zwangere vrouw in de EU kan nu een beroep doen op haar recht om thuis te bevallen en de overheid zal er voor moeten zorgen dat medische bijstand is geregeld. Juridisch gezien is de vraag nu aan de orde: Hoe ver moet die bijstand gaan?

    Dit kan allemaal erg interessant worden.
    groeten
    Simone

    BeantwoordenVerwijderen